Hyppää sisältöön

Teatterimatka Salakaato -näytökseen Rovaniemelle 5.5.2026


Eläkeliiton Kemin, Keminmaan ja Simon yhdistykset järjestivät tiistaina 5.5. päivän mittaisen teatterimatkan Rovaniemelle. Matkan kohokohtana oli Rovaniemen teatterin Salakaato -näytös, mutta päivän anti muodostui monista elämyksistä – hyvästä ruoasta, yhdessäolosta ja mielenkiintoisesta ohjelmasta.

Menomatkalla pysähdyttiin Tervolan Louella sijaitsevaan legendaariseen leipomo-ravintola Rieskapaikkaan. Jo kolmannessa polvessa toimivassa Räihän Leipomossa yhdistyvät pohjoisen puhtaat ja aromikkaat viljat, 100-vuotinen reseptiikka sekä aito lappilainen leipurintaito.
Matkalaiset (33 henkilöä) nauttivat herkullisen lohikeittolounaan, joka sai ansaittua kiitosta. Paluumatkalla sama paikka tarjosi makoisat kahvit uunituoreiden viinereiden kera. Moni myös käytti tilaisuuden hyväkseen ja hankki leipomon tuotteita tuliaisiksi kotiin vietäväksi.

Matkan varsinainen pääkohde oli Salakaato-näytös, joka perustuu merilappilaisen kirjailijan Annikki Kariniemen vuonna 1969 julkaistuun samannimiseen teokseen. Näytelmä on väkevä ja värikäs, elämänmakuinen kuvaus kipuilevasta kyläyhteisöstä, jossa arkielämän kovuus, kateus ja katkeruus repivät ihmisiä erilleen toisistaan.

Teoksen historia on vaikuttava: Jo 1970-luvun alussa pelkästään Rovaniemen Teatterissa esityksen näki runsaat 28 000 katsojaa – enemmän kuin teatterin koko viimevuotinen kävijämäärä yhteensä. Näytelmää on esitetty sittemmin useilla paikkakunnilla ja MTV:ssä. Myös tämänkertainen esitys teki vahvan vaikutuksen yleisöön.

Ajankohtaista asiaa ja yhteislaulua

Menomatkalla Eläkeliiton Lapin piirin puheenjohtaja ja pitkäaikainen liittohallituksen jäsen Helena Hamari kertoi liiton toiminnasta erityisesti eläkeläisten edunvalvojana. Esitys oli erityisen ajankohtainen, sillä ovathan viime aikojen julkisessa keskustelussa korostuneet monet mm. ikäihmisten hoivaan, eläkkeisiin ja palvelujen digitalisoitumiseen liittyvät asiat. Paluumatkalla tunnelmaa kohottivat yhteislaulut, kun Ismo Klemettinen johdatti matkaväkeä tuttujen sävelten pariin.

Katse jo elokuun risteilyssä

Matkanjohtaja Pertti Korhonen kertoi bussimatkan lopuksi yhdestä tulevan kesän kohokohdista; risteilystä Kemistä Tornion Torandaan legendaarisella Jähti-purjelaivalla. Kimmokkeen tämänkertaiseen risteilyyn antoi vuodentakainen upea risteilykokemus Kemin sisäsatamasta Ajoksen Merimieskirkkoon. Näihin kahteen risteilyyn osallistui peräti 72 eläkeliittolaista em. kolmesta Meri-Lapin yhdistyksestä aurinkoisessa ja lähes tyynessä elokuun merisäässä. Tuleva risteily toteutetaan 6.8. laiva/bussi -yhdistelmänä siten, että puolet matkustajista kulkee Kemistä Torandaan Jähdillä ja palaa bussilla sekä päinvastoin.
Torandassa nautitaan lounas ja purjehduksen aikana tarjoillaan pullakahvit. Ismo Klemettinen on lupautunut hanurilla tahdittamaan merimatkaa ja yhteislauluja merellisin sävelin.

Bussikuljetuksen lähtö- ja päätepiste on Kemin sisäsatama, jonne voi jättää auton matkan ajaksi. Merimatkan kesto on -sääolosuhteista riippuen- noin kolme tuntia, ja risteily toteutetaan luonnollisesti säävarauksella. Matkalle osallistuvat Eläkeliitto ry:n jäsenet on vakuutettu liiton toimesta. Risteilyn hinta- ja muut tiedot pyritään julkaisemaan yhdistyksemme kotisivuilla https://kemi.elakeliitto.fi/toiminta/matkat-ja-retket/ vielä toukokuun aikana. Ilmoitus Lounais-Lappi -lehteen tulee heinäkuussa. Lisätiedot: Pertti Korhonen, puh. 050 912 8320.

Yhdessä matkaten

Matka-aikataulu oli sopivan väljä eikä kiireen tuntua syntynyt missään vaiheessa. Päivän aikana vallitsi iloinen ja välitön tunnelma: vanhat tuttavuudet vahvistuivat ja uusia syntyi luontevasti yhteisten kokemusten myötä. Teatterimatka Rovaniemelle tarjosi osallistujilleen onnistuneen kokonaisuuden – kulttuuria, makuelämyksiä ja ennen kaikkea hyvää seuraa.

Teksti ja kuvat: Pertti Korhonen

Jaa tämä artikkeli